torstai 17. lokakuuta 2013

Valle, viikot 5 ja 6

Viikolla 5 meillä oli loma. Vierailimme Kristiansandissa kolme yötä. Tiistaina lähdimme aamulla klo 7.20 bussilla kohti uusia elämyksiä. Ensimmäisen päivän kiertelimme kaupungilla. Kävimme katsomassa taidenäyttelyn feminismistä ja piipahdimme elokuvissa. Voi luksusta.

Keskiviikkona kävimme laivalla Tanskan puolella Hirtshalsissa. Vierailimme akvaariossa, joka keskittyi esittelemään ympäröiviä meriä. Akvaarion vetonaulana on ilmeisesti pohjoismaiden suurin akvaario, jossa uiskenteli muun muassa iso ja ruma möhkäkala (mola mola, eng. sunfish). Tämä kaveri taitaa olla koko reissumme sykähdyttävin tuttavuus, suosittelemme etsimään olennon youtubesta. Kovin on epälooginen mölli.

Kaupunki on muuten pieni, eikä nähtävää turistikauden ulkopuolella ollut paljoakaan. Sataman uudet kävelykadut olivat toki kauniita kuin myös viereinen hiekkaranta. Söimme viihtyisässä ravintolassa tukevan illallisen, joka koostui puolikkaasta uppopaistetusta kanasta, salaattibuffetista ja kokonaisesta vuoresta ranskalaisia. Koko komeus maksoi alle kymmenen euroa. Paria jälkiruokaviiniä lukuunottamatta se olikin ainoa opiskelijan kukkarolle sopiva ostos Tanskassa.

Torstaina kiertelimme Kristiansandissa kauppoja keskittyen tuliaisten hankintaan. Illalla suuntasimme haikein mielin takaisin kotia kohti. Kristiansandissa olisi hyvin viihtynyt pitempäänkin, mutta valitettavasti halpoja yöpaikkoja sieltä ei löydy, tällä kertaa kun emme onnistuneet sohvapaikkaa löytämään. Loppu loma kului maanisen neulomisen parissa, jota viilenevät kelit vauhdittavat.

Viikolla 6 meillä oli kolmen päivän koulumatka Bergeniin. Aloitimme viikon filigraanin opiskelulla. Keskiviikosta perjantaihin olimme Bergenissä.

Pitkien välimatkojen takia starttasimme aamulla klo 7 ja suuntasimme kohti Vossia ja filigraanikorutehdasta. Sylvsmidjassa kiersimme kahdessa ryhmässä läpi koko tuotanto-osaston. Ensimmäisenä oli prototyyppejä valmistava seppä, jonka juottamistaidot saivat pienen kultaseppäartesaaniopiskelijan tuntemaan nöyrää kunnioitusta. Mainittakoon vielä ettei kyseisellä sepällä ollut minkäänlaista koulutusta alalle, oli vain aloittanut tekemään 15 vuotta sitten.

Vossista jatkoimme Bergeniin, jossa ilta kului yhteisesti ravintoloidessa ja matkasta toipuessa. Seuraavana aamuna me vaihto-opiskelijat ja opettajamme Lex suuntasimme Bergenin nähtävyyksille, sataman vanhoille puutaloille sekä taidemuseoon, josta löytyi mm. Munchia, Dahlia ja muutama Picasso. Norjalaisia opiskelijoita eivät valitettavasti kulttuurikohteet kiinnostaneet.

Iltapäivä meni Troldhaugenissa eli norjalaisen säveltäjän Edward Griegin talolla, johon seuraava tehtävämme liittyy. Illalla kokoonnuimme taas tutusti yhteen syömään.

Meidän täytyy suunnitella Griegin (ja Peer Gyntin) inspiroimana kaulakoru, jossa on vähintään seitsämän osaa. Korussa tulee olla hopeaa, mutta muutkin materiaalit ovat sallittuja.

Seuraava päivä oli ohjelmaltaan vapaa ja päätimme vaihto-opiskelijaporukalla nousta fløibanalla kaupungin viereiselle kukkulalle katselemaan maisemia. Vielä hieman shoppailua ja kotimatkalle. Perillä Vallessa olimme puolen yhdeksän aikaan.

Lauantai meni reissusta palautumiseen. Sunnuntaina suuntasimme loistavien kelien innoittamana opettajamme Lexin ja vaihto-oppilastovereiden Johannan, Ruthin ja Leonin kanssa läheiselle suositulle vaellusreitille. Oppaamme tosin johdatti meidät pois reitiltä jo puolen kilometrin jälkeen.

Seuraavat neljä tuntia vaelsimme vaikeakulkuisia poluttomia rinteitä pitkin ja poikin nauttien huikaisevan kauniista maisemista. Kävimme myös huipulla ihailemassa tuulisia maisemia. Ulkoilun kohokohtana näimme villin poron, joka tuli noin 40 metrin päähän poseeraamaan.